Emerce eday impressies

Gisteren werd in de Van Nelle ontwerpfabriek de Emerce Eday gehouden.
Van de keynotes en enkele sessies zijn inmiddels een aantal prima verslagen te vinden, ik beperk me hier tot een aantal dingen die me persoonlijk opvielen.

Michael Jones over Google Earth
De eerste keynote werd gehouden door Michael Jones, grondlegger van Keyhole, het bedrijf dat door Google werd overgenomen om als Google Earth verder te gaan.
De kern van zijn betoog is dat Google Earth in feite een soort onderlaag, zeg maar het ruitjespapier vormt voor de toepassingen die de rest van de wereld hierop verder bouwen. Hij demonstreerde dit heel beeldend in Google Earth, door Schiphol te tonen. Langzaam uitzoomen maakte duidelijk dat het hier niet om het echte Schiphol ging, maar het model in Madurodam (Den Haag).
Zoals Madurodam een handig model is om snel grip op Nederland te kunnen krijgen, is Google Earth een zelfde soort model voor de hele wereld. Met het verschil, dat iedereen zijn toepassingen bovenop dit geavanceerde ruitjespapier kan toevoegen, en daarmee waarde aan het model toevoegt.

Werner Vogels over Amazon als technologie provider
De tweede keynote ging over het business model van Amazon, gezien door de ogen van CTO Werner Vogels.
Deze presentatie had wat minder vaart en kon mij minder overtuigen. Werner Vogels gaf een paar keer duidelijk aan dat hij het bedrijf vanuit het perspectief van de technologie bekijkt, letterlijk: Amazon is een techonlogie bedrijf, geen retailer. De technologie van Amazon is inderdaad indrukwekkend, en vormt beslist de basis voor het uitgebreide netwerk van (zelfstandige) handelaren die hun waren via Amazon verkopen.
Toch kwam dit niet helemaal overtuigend over, ik kreeg de indruk dat het verhaal net wat geforceerd op het eday thema was afgestemd. Zelf had ik deze spreker graag op zijn eigen terrein gehoord, bijvoorbeeld over de nieuwe services S3, SQS en EC2 – inclusief hun business model.

Mark Hansen over de Lego Factory, co-creation in de praktijk
Een kijkje in de keuken van de Lego Factory, waar een grote schare van enthousiaste en soms fanatieke Lego gebruikers hun eigen modellen kunnen ontwerpen, bouwen en verkopen.
Heel interessant om te horen welke uitdagingen in de praktijk ontstaan door met zo’n betrokken community samen te werken. Ook op het interne front was het een enorm logistiek project om de tienduizenden varianten van lego blokjes zo te organiseren dat alle ontworpen modellen ook daadwerkelijk besteld kunnen worden.

Joseph Jaffe over marketing na de TV spot
De 30 seconden TV spot is dood, dat weten we allemaal. Maar wat dan? Joseph Jaffe somt de alternatieven op. Alles is geoorloofd, mits authentiek en verrassend. Hij komt met een citaat dat zoveel zegt als: ik zie alleen wat ik niet zag. Met andere woorden: we hebben een prima filter om variaties op een bekend stramien weg te filteren, alleen het echt originele valt op. Daarbij komt het criterium van authenticiteit: een viral werkt alleen als die authentiek is. Zet een zogenaamd spontane actie in scène, en het publiek zal het uitvinden en je genadelos afstraffen. Alleen door echte vrijheid te bieden kan het verrassende gebeuren.
Hij demonstreert dit aan de hand van Mastercard. In de loop van de tijd zijn vele parodieën op het thema Priceless verschenen, waarop Mastercard besloot om een soort competitie uit te schrijven in een heel vast stramien. Het voorbeeld filmpje van Mastercard is ergerlijk saai, het contrast met een professioneel ogende parodie (over de consequenties van de winst van de World Series door de Red Sox) kon niet groter zijn.